Projekt Patina
-
... eller Seiko vs Nature!I början av sommaren i år 2020 satt jag och njöt av värmen ute på altanen och fick plötsligt en oemotståndlig känsla av att min Seiko mini turtle är riktigt tråkig och borde moddas, säljas eller på annat sätt förändras för att väcka lusten i mig. Plötsligt hade jag spikat fast den uppe på räcket på altanen och där fick den bli.
Det var i slutet av maj, och nu har den alltså legat där i tre månader. Jag var inte så noga med att dokumentera just när jag lade upp den, men tanken är att dokumentera lite löpande här i tråden.Idag ser det ut så här. Sömmarna är tydligt bleka och det röda i i bezn tycker jag mig skönja en något ljusare ton!
Lägg gärna upp era liknande projekt så följs vi åt!
-
-
@Bobo said in Projekt Patina:
Pisslava. För den oinvigde rör det sig om en Nethuns Lava Bronze som patinerats med piss, ättika och salt.
Den är även kustomiserad med guldinlägg kl 12 i vridringen och ett handgjort band från den eminenta SpaceAce.
Ah, ingen patinatråd utan pisslava
-
Pisslava. För den oinvigde rör det sig om en Nethuns Lava Bronze som patinerats med piss, ättika och salt. Den är även kustomiserad med guldinlägg kl 12 i vridringen och ett handgjort band från den eminenta SpaceAce.
Är övertygad att inget någonsin kommer att slå den när det gäller patina
. Grym
-
-
-
Grym tråd hörrni! Hur går det med ditt lädernato @moggec?
-
@Nilas said in Projekt Patina:
Vackert, jag ser nog att du har smyg-äggat den
Nej du, det skulle jag aldrig göra. Låter äckligt.
Bara piss, salt och ättika.
-
@SpaceAce said in Projekt Patina:
Grym tråd hörrni! Hur går det med ditt lädernato @moggec?
Inget nytt sedan du senast såg det faktiskt, vet inte riktigt vad som är nästa steg. Kanske bara ha på det när jag jobbar i trädgården eller spikar på något projekt? Nä, ska inte ta frugans jobb ifrån henne
-
@moggec said in Projekt Patina:
Inget nytt sedan du senast såg det faktiskt, vet inte riktigt vad som är nästa steg. Kanske bara ha på det när jag jobbar i trädgården eller spikar på något projekt? Nä, ska inte ta frugans jobb ifrån henne
Det där med att patinera läder var lite intressant tycker jag.Har stora problem med att få det perfekt när jag gör band. Kanske skulle satsa på "distressed" precis som på mina canvasband...
-
Det där med att patinera läder var lite intressant tycker jag.Har stora problem med att få det perfekt när jag gör band. Kanske skulle satsa på "distressed" precis som på mina canvasband...
Jag föredrar helt klart "patinerade" eller lite grovt tillyxade band som är tillverkade mer för funktion än "rakt och snyggt". Tittar man på gamla militära föremål så ser man att de är tillverkade efter den principen. Ett bra sätt att patinera läder är med hjälp av friktionsvärme och ett av de verktyg som jag använder mest är en enkel kantpolerare i trä. Den är som namnet antyder gjord för kantpolering men den jämna konformade delen fungerat också ypperligt bra till platta ytor.
-
Jag föredrar helt klart "patinerade" eller lite grovt tillyxade band som är tillverkade mer för funktion än "rakt och snyggt". Tittar man på gamla militära föremål så ser man att de är tillverkade efter den principen. Ett bra sätt att patinera läder är med hjälp av friktionsvärme och ett av de verktyg som jag använder mest är en enkel kantpolerare i trä. Den är som namnet antyder gjord för kantpolering men den jämna konformade delen fungerat också ypperligt bra till platta ytor.
En sån kan man även lirka upp i röven om andan faller på.Men det spar vi till en annan tråd tror jag.
Nej, fy.I egenskap av admin ger jag mig själv en varning.Uuuuusssscch så säger vi inte. Höj nivån. Detta är inte flashback. En gång till så blir det konsekvenser.En sån där har jag för övrigt i kundkorgen som jag aldrig tar mig för att beställa hem ihop med gaffeljärn och vaxad tråd.
-
Nöden är ju uppfinningarnas moder, men är man inne på den linjen så finns säkert bättre lämpad utrustning som man inte får stickor av Äh, ta och beställ lite riktig tråd och gaffeljärn nu så vi får se lite schyssta Bobo-band v2.0.
-
Nöden är ju uppfinningarnas moder, men är man inne på den linjen så finns säkert bättre lämpad utrustning som man inte får stickor av Äh, ta och beställ lite riktig tråd och gaffeljärn nu så vi får se lite schyssta Bobo-band v2.0.
Får nog se till att göra det innan helgen är slut. 2-5 dagar stod det att dom ville ha på sig att leverera...
-
Den här tråden hade jag glömt. Jag får försöka komma ihåg att fota aset när jag kommer hem, så ska vi se om det hänt något
Gissningsvis bleks det inte så mycket i det här grådasket.
-
Igår var jag ute i beckmörkret och tog en bild. Om det inte är blixten som spökar så får jag ändå säga att bezeln ser ut att ha börjat blir lite härligt tintad!Tankarna vandrar dock i banorna att den ska få komma in i stugvärmen igen. Det är lite för tomt i klocklådan, och min handled saknar gamla bekantskaper som fått lämna. Zelos Mako V2 i brons, djupt saknad. Även min Steinhart Pepsi i 39mm. Ibland också min Citizen Ny0040-09W som fick stryka på foten när Laureaton skulle införskaffas.Det enda köpet jag egentligen ångrat är Certina DS PH200M som jag köpte utan att prova (alldeles för stor), annars verkar det ohyggligt lätt att vara nöjd med köp men missnöjd med försäljning...