Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

3D-skrivare

Livet utöver klockor
    8
    23
    6
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • O
      olipheus Rune 0 last edited by

Jag har precis fått tummen ur och beställt mig en 3D-printer. Som jag funderat på detta. Med börsens uppgång sedan Corona-fallet har känslan nu äntligen infunnit sig att jag kan unna mig denna onödiga lyx Jag har redan viss erfarenhet, men då av en lite speciell teknik som heter DLP. I korta ordalag är det ett bad med flytande material som man härdar lager för lager då en LCD-skärm släpper igenom UV-ljus underifrån. Tekniken som sådan är överlägsen på många sätt – det går väldigt snabbt eftersom varje lager formas på en gång, man får en väldigt fin upplösning (så fin som LCD-displayen tillåter, i detta fall 2K med 35mikrometers lagertjocklek) som med rätt kurering också ger släta ytor utan bearbetning och man kan göra geometrier som är omöjliga med FMD. Det var dock en budgetmaskin som jobbet köpte för att göra lite prover och diverse mallar osv, och jag fick aldrig riktig ordning på den. Jag har kanske ett 10-tal lyckade utskrifter totalt (hur många timmar jag lade för att fixa dem ska jag inte räkna på) som faktiskt också gjort att investeringen gick på ett ut, eller lönade sig något, men i stort var det en väldigt svår maskin. Du har väldigt många parametrar. Härdtid för första grundlagren, hur många grundlager, härdtid för vanliga lager, paus mellan varje lager, tjocklek på varje lager hur snabb retardationshastighet i två steg, hur lång retardation, temperatur etc. I princip varje parameter enskilt kan potentiellt fördärva utskriften om den är fel...Därför bestämde jag mig nu för att köpa en vanlig hederlig FMD-printer! En Artillery Sidewinder X1 v4, närmare bestämt. Den ska klara printa ett brett spektrum av material, har stor printstorlek och verkar ha fått mycket bra betyg, så det kommer antagligen inom kort trilla ut både en egendesignad winder och kanske även klockarmband om det är tillräckligt bra upplösning I denna tråden tänker jag att vi ska dela med oss av modeller, tips, erfarenheter och intressant material på temat 3d-printing!En liten bild på maskinen som beräknas dyka upp om någon vecka får man väl också bjuda på:
      alt text

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • O

Jag har börjat skissa lite och fundera på hur en cool watch winder ska se ut. Styrning blir antagligen en Arduino, där finns färdiga program man kan ändra efter eget tycke dessutom.Just nu är jag smått insnöad i en lösning med en planetväxel! Ballt utseende och fräckt rörelsemönster. Det finns färdiga gyroskopiska (nåja) också som ser fräcka ut, men det verkar vara många som gjort såna, vilket är lite trist.
        alt text

• O

Något sånt här vore ballt. Många kugghjul 🙂https://www.youtube.com/watch?v=RF3auQQ5eHc

• Bjorn B0ett
            Bjorn B0ett Rune 0 last edited by

@olipheus said in 3D-skrivare:

Jag har börjat skissa lite och fundera på hur en cool watch winder ska se ut. Styrning blir antagligen en Arduino, där finns färdiga program man kan ändra efter eget tycke dessutom.Just nu är jag smått insnöad i en lösning med en planetväxel! Ballt utseende och fräckt rörelsemönster. Det finns färdiga gyroskopiska (nåja) också som ser fräcka ut, men det verkar vara många som gjort såna, vilket är lite trist.
            alt text

Intressant! Vad arbetar du med annars?Jag hörde på vetenskapsmagasinet för ett tag sedan att det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att finnas 3D-printers på månen och att måndamm kommer att utgöra en stor del av materialet som ska printas! Häftigt med dessa uppfinningar!

• O

@Sir said in 3D-skrivare:

Intressant! Vad arbetar du med annars?Jag hörde på vetenskapsmagasinet för ett tag sedan att det inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att finnas 3D-printers på månen och att måndamm kommer att utgöra en stor del av materialet som ska printas! Häftigt med dessa uppfinningar!

Annars är jag IT-ansvarig på ett litet bolag i Småland som formsprutar plastdetaljer. Eller ja, jag konstruerar också lite. Min senaste bebis kommer snart till en bygghandel nära dig 😉 Men man är lite allmänt nördig. Jag gillar såna här projekt. Just nu håller jag på med en hoj i garaget som behöver en liten skärm för kabelhärvan innan den är färdigbyggd och jag har en drinkblandningsmaskin som behöver lite nya idéer innan den fungerar felfritt, så en 3D-printer kommer nog komma väl till pass hoppas jag!Spännande med 3D-printer på månen. Man kan såklart inte ta med sig hur mycket grejer så helst och då återstår det väl bara måndamm om man behöver material att köra den. Det där ska jag läsa in mig på lite, för det lät intressant! Vad får man för egenskaper? Hur binder man dammet? osv

• Bjorn B0ett

Verkar som att man smälter dammet.Hittad en artikel lite snabbt (obs inte källgranskat)https://www.forskning.se/2019/08/16/3d-skrivaren-som-ska-printa-en-manbas-av-manstoft/

• S
                  Skiddie Rune 0 last edited by

Vilket 3d/cad-program använder ni?Använde Tinkercad för ett enklare projekt på jobbet som jag beställde Multi Jet fusion-utskrifter på. Blev riktigt bra, men ska man göra mer avancerade saker måste man kanske levla upp sina CAD-kunskaper?

• O

@Skiddie said in 3D-skrivare:

Vilket 3d/cad-program använder ni?Använde Tinkercad för ett enklare projekt på jobbet som jag beställde Multi Jet fusion-utskrifter på. Blev riktigt bra, men ska man göra mer avancerade saker måste man kanske levla upp sina CAD-kunskaper?

Ingen aning vad man behöver, men jag kommer köra Solidworks på jobbet 🙂

• H
                      HerrNilsson Rune 0 last edited by

En polare "övertalade" mig att köpa en 3D-skrivare. Det blev en Ender 3 Pro, måste tillägga att jag är en total novis när det kommer till att skriva ut modeller men tycker det är jäkligt skoj! Bjuder på några bilder på de utskrifter som blivit hyfsat lyckade.

• mao
                        mao mod 🧐 fyra last edited by

@HerrNilsson said in 3D-skrivare:

En polare "övertalade" mig att köpa en 3D-skrivare. Det blev en Ender 3 Pro, måste tillägga att jag är en total novis när det kommer till att skriva ut modeller men tycker det är jäkligt skoj! Bjuder på några bilder på de utskrifter som blivit hyfsat lyckade.

Så skoj leksak, skulle vara kul att ha en, men vette fasen vad jag skulle använda den till

• O

@mao said in 3D-skrivare:

Så skoj leksak, skulle vara kul att ha en, men vette fasen vad jag skulle använda den till

Möjligheterna är ju oändliga! Jag har en diskmaskin med små stopp i änden på skenorna till korgen överst som ramlar av hela tiden så att korgen spårar ur när man drar ut den – bara att göra nya!Sambon skickade från Ge-Kås i förra veckan att hon hittat en vattenfontän åt katten för 395 kr – 395?!? Nähe, jag gör en själv med 3d-printade delar, en rörelsevakt, ett relä och en transformator för en spottstyver!För dyrt med en watchwinder som du kan ställa uppvridningsparametrar – gör en själv med 3d-skrivaren och lite elektronik!Detta är bara grejer jag tänkt på i veckan! Tänk, över ett år har den betalt sig massor av gånger 😉Jag ska dessutom köpa flexmaterial och skriva ut klockarmband är planen. Får se hur det funkar 🙂

• O

Den är här! Första testet på G!

• Sirengatto
                              Sirengatto mod 🧐 fem last edited by

Wow! Läckert!

• Bjorn B0ett

Printa en KP-plakett och skicka hem till kroken!

• Sirengatto
                                  Sirengatto mod 🧐 fem last edited by

Jag pröjsar rek så att besök till ombud är erforderligt.

• O

Haha, det är ingen dum idé! När jag fått bra kvalitet så får jag rita upp något! 😃Ska till Spanien på fredag, så det dröjer lite bara...

• O

Körde en lite större testprint medan jag sov inatt, och resultatet är inte så dåligt. Jag behöver kalibrera extrudern ordentligt och också ställa in filament-parametrarna mer exakt, men sen undrar jag om det inte kan bli riktigt bra. Det var ju skit att man hade en resa bokad precis nu när man har så kul hemma 😃

• O

En sak slog mig i veckan. Eller två saker. Först satt jag och studerade min Casioak och kom underfund med att det är svinlätt att rita ett eget case till den. Ett gummimaterial ska köpas, och sedan blir det att rita något.Inte helt osökt kom jag att tänka på att det ju inte är något som hindrar att man gör en hel klocka! Eller ja, boett och tavla iaf.Förslag på billiga kvartsverk med fräsiga funktioner man kan göra en ball boett till?

• blackcoffee
                                          blackcoffee Rune 0 last edited by

@olipheus said in 3D-skrivare:

Förslag på billiga kvartsverk med fräsiga funktioner man kan göra en ball boett till?

VK64 sitter väl i en massa fräsiga microbrands? 🙂

• O

@blackcoffee said in 3D-skrivare:

VK64 sitter väl i en massa fräsiga microbrands?

Jag tänkte snarast något med digital display utöver visare, eller kanske någon slags jump hour eller dylikt. En kronograf innebär ganska mycket mer pill med knappar som måste passa osv.

• First post
                                              Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.