Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

UPPROP: Klockprat.se vill bilda förening!

Allmänt
    7
    16
    32
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • mao
      mao mod 🧐 fyra last edited by

Hej alla!Fantastiskt att starten av Klockprat gått så här bra - jag hade trott att det skulle dröja länge innan vi fick in en kritisk massa så att forumet skulle börja leva. Men nu är vi redan här, och det känns helt grymt!Målet är att det här forumet skall ägas och drivas av oss som är här, och då krävs det lite administration Dels några moderatorer och admins. För tillfället sköter jag och admin, medan@Sirengatto och@Bobohandhaver modererandet. Vi tar gärna emot nomineringar, så kan vi tillsammans komma överens om vilka som ska ha vilka roller. PMa mig med nomineringar!Om vi vill driva KP ideellt borde vi förmodligen starta en förening för driften. Detta kräver en del administration, främst ekonomi (bokföring, bokslut, deklarationer etc). Finns det någon som kan tänka sig att rodda som kassör?Utöver kassör behövs 2-3 till som kan sitta i en styrelse och hantera medlemsregister, föreningsstämma etc. Det mesta kan sannolikt lösas inom forumet, men det ska ändå göras. Finns det några som skulle vara intresserade av att hjälpa till med detta, skicka PM!Innan vi får detta på plats ligger forumet under ett företag jag äger - där kan det ligga kvar tills annat är på plats. Jag gör givetvis inga som helst anspråk på det!

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • FreakyLeo
        FreakyLeo Rune 0 last edited by

@mao said in UPPROP: Klockprat.se vill bilda förening!:

Hej alla!Fantastiskt att starten av klockprat gått så här bra - jag hade trott att det skulle dröja länge innan vi fick in en kritisk massa så att forumet skulle börja leva. Men nu är vi redan här, och det känns helt grymt!Målet är att det här forumet skall ägas och drivas av oss som är här, och då krävs det lite administration 🧐Dels några moderatorer och admins. För tillfället sköter jag och @Skiddie admin, och @Sirengatto, @Bobo och @FOQ modererandet. Vi tar gärna emot nomineringar, så kan vi tillsammans komma överens om vilka som ska ha vilka roller. PMa mig med nomineringar!Om vi vill driva KP ideellt borde vi förmodligen starta en förening för driften. Detta kräver en del administration, främst ekonomi (bokföring, bokslut, deklarationer etc). Finns det någon som kan tänka sig att rodda som kassör?Utöver kassör behövs 2-3 till som kan sitta i en styrelse och hantera medlemsregister, föreningsstämma etc. Det mesta kan sannolikt lösas inom forumet, men det ska ändå göras. Finns det några som skulle vara intresserade av att hjälpa till med detta, skicka PM!Innan vi får detta på plats ligger forumet under ett företag jag äger - där kan det ligga kvar tills annat är på plats. Jag gör givetvis inga som helst anspråk på det!

Stor cred till dig som ställt upp så. Hoppas att vi kan ro det i land, tror att en ekonomisk förening vore bra och att vi har tillräckligt många som har kunskapen och möjligheten att hjälpa till. Jag skall göra mitt bästa för forumets välmående och om han vill nominerar jag@Birchgrove, det var ju i hans tråd allt började , till en plats i ”styrelsen” 🙂

• blackcoffee
          blackcoffee Rune 0 last edited by

@Leo said in UPPROP: Klockprat.se vill bilda förening!:

Stor cred till dig som ställt upp så. Hoppas att vi kan ro det i land, tror att en ekonomisk förening vore bra och att vi har tillräckligt många som har kunskapen och möjligheten att hjälpa till. Jag skall göra mitt bästa för forumets välmående och om han vill nominerar jag@Birchgrove, det var ju i hans tråd allt började , till en plats i ”styrelsen”

Varför en ekonomisk förening och inte bara en ideell förening?https://bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ekonomisk/vad-1.1700

• mao

@blackcoffee said in UPPROP: Klockprat.se vill bilda förening!:

Varför en ekonomisk förening och inte bara en ideell förening?https://bolagsverket.se/fo/foreningsformer/ekonomisk/vad-1.1700

Min tanke är ideell förening, ek för skapar ytterligare admin utan att det ger något extra.

• blackcoffee
              blackcoffee Rune 0 last edited by

Min tanke är ideell förening, ek för skapar ytterligare admin utan att det ger något extra.

Bra, tack. 🙂Antar att tanken också är en förening för de som vill driva och känna... "delägande", inte automatiskt medlemskap för alla registrerade användare? Det senare låter som ett potentiellt jobbigt scenario för att t.ex. stämmobeslut och liknande.

• mao

Bra, tack. Antar att tanken också är en förening för de som vill driva och känna... "delägande", inte automatiskt medlemskap för alla registrerade användare? Det senare låter som ett potentiellt jobbigt scenario för att t.ex. stämmobeslut och liknande.

Det blir en av frågorna en styrelse får avgöra

• O
                  olipheus Rune 0 last edited by

Jag har själv förbannat mycket på mitt bord för tillfället och kommer inte engagera mig förrän tidigast om två år då andra uppdrag löper ut, men jag ser inte heller något hinder för att köra som ideell förening. Dessutom kan man, om man är lite full i fan, ansöka och beviljas undantag från deklaration.Det ställer inte så många krav. Har man dessutom ingen skattepliktig verksamhet (jag gissar att det inte finns några ambitioner för någon forumsbutik?) inga fastigheter, löner, tjänstepensioner eller ränta på kapital så behöver man inte deklarera alls på fem år efter godkänd ansökan.Jag skulle säga att vi utan problem klarar samtliga krav utan problem. Så länge bara pengarna går in i verksamheten eller igen så är det inga problem i längden heller.

• mao

@olipheus said in UPPROP: Klockprat.se vill bilda förening!:

Jag har själv förbannat mycket på mitt bord för tillfället och kommer inte engagera mig förrän tidigast om två år då andra uppdrag löper ut, men jag ser inte heller något hinder för att köra som ideell förening. Dessutom kan man, om man är lite full i fan, ansöka och beviljas undantag från deklaration.Det ställer inte så många krav. Har man dessutom ingen skattepliktig verksamhet (jag gissar att det inte finns några ambitioner för någon forumsbutik?) inga fastigheter, löner, tjänstepensioner eller ränta på kapital så behöver man inte deklarera alls på fem år efter godkänd ansökan.Jag skulle säga att vi utan problem klarar samtliga krav utan problem. Så länge bara pengarna går in i verksamheten eller igen så är det inga problem i längden heller.

Jag tror dessvärre det blir svårt - kan vi hålla oss ifrån att sälja merch?Allvarligt talat så tror jag att vi kommer göra viss försäljning som kommer klassas som näringsverksamhet för att få in kulor till driften - kraven är sjukt lågt satta.

• O

Jag tror dessvärre det blir svårt - kan vi hålla oss ifrån att sälja merch?Allvarligt talat så tror jag att vi kommer göra viss försäljning som kommer klassas som näringsverksamhet för att få in kulor till driften - kraven är sjukt lågt satta.

Fast, så länge man säljer saker för att dra in pengar till verksamhetens "allmännyttiga syfte" är fritt. Det behöver kanske fortfarande redovisas, men det är likväl fritt. Det kan väl inte gå att tolka det här som något annat än kulturell verksamhet? 🙂 https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foreningar/ideellforening/villkorforattvaraenallmannyttigideellforening.4.70ac421612e2a997f85800029958.html

• mao

Fast, så länge man säljer saker för att dra in pengar till verksamhetens "allmännyttiga syfte" är fritt. Det behöver kanske fortfarande redovisas, men det är likväl fritt. Det kan väl inte gå att tolka det här som något annat än kulturell verksamhet? https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foreningar/ideellforening/villkorforattvaraenallmannyttigideellforening.4.70ac421612e2a997f85800029958.html

Skattefritt ja - men vi hamnar under bokföringslagen, det hade varit skönt att slippa.Så moms och skatt kan vi förmodligen skippa, men inte bokföring, bokslut och deklaration. Detta går dock såklart att leja ut för cirka en tusing i månaden

• FreakyLeo

Är säkert bättre, hade ingen aning om att det fanns flera ens 🤣

• O

Är säkert bättre, hade ingen aning om att det fanns flera ens

Jepp, det är bättre. Så länge vi gör något som faller under kategorierna religion, politik, utbildning, omvårdnad eller kultur, så är vi befriade från skatt på det vi gör i föreningen, om det så är att samla in medlemsavgifter, säljer lotter eller drar in annonsintäkterna. Men i princip alla pengar måste då också gå in i föreningen och användas i dess syfte (dvs främja klockkulturen).

• FreakyLeo

Jepp, det är bättre. Så länge vi gör något som faller under kategorierna religion, politik, utbildning, omvårdnad eller kultur, så är vi befriade från skatt på det vi gör i föreningen, om det så är att samla in medlemsavgifter, säljer lotter eller drar in annonsintäkterna. Men i princip alla pengar måste då också gå in i föreningen och användas i dess syfte (dvs främja klockkulturen).

Ja där passar vi in helt klart 🙂 Vi kan ju hävda utbildning också 😉

• T
                                TobiasD Rune 0 last edited by

Ja där passar vi in helt klart 🙂 Vi kan ju hävda utbildning också 😉

GTG:s kan man rubricera som utbildningsträffar för mer personlig kontakt med medlemmar och därmed bättre utbildningsmöjligheter. Boom - ingen skatt.Sen äter vi gott och dricker gott utan att betala moms. Muhahahah

• N
                                  Nilas Rune 0 last edited by

@TobiasD said in UPPROP: Klockprat.se vill bilda förening!:

GTG:s kan man rubricera som utbildningsträffar för mer personlig kontakt med medlemmar och därmed bättre utbildningsmöjligheter. Boom - ingen skatt.Sen äter vi gott och dricker gott utan att betala moms. Muhahahah

En GTG full av GTs, då blir man på G 👍😁.

• Sirengatto
                                    Sirengatto mod 🧐 fem last edited by

Bump

• First post
                                      Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.