Ekonomi - Klockprats drift
-
Hej alla!Planen är att i denna tråden presentera vår verksamhets ekonomi. Förhoppningen är att finansiera forumet med sponsorer och donationer, men om driften kostar mer än de pengar vi får in så kommer vi bli tvugna att ta in vanlig google-reklam.Donationer är välkomna här: https://forum.klockprat.se/?action=paid_access Vi kommer inom kort sätta upp en billigare lösning för donationer - länken ovan (paypal) är förenat med relativt stora avgifter!
-
Resultat för augusti.I augusti förutbetalades ett års standarddrift av forumet. Vi förväntar oss en del rörliga kostnader för trafiken - nivån får framtiden utvisa.Donationer 3 512,50 krReklamintäkter - krAvgifter- 83,99 krInvesteringar - krDriftskostnader- 6 850,00 krResultat- 3 421,49 krTacksam för frivillig donation - det kan dock vara lämpligt att vänta en vecka eller två så att vi hinner få upp en billigare donationslänk!
-
@mao said in Ekonomi - Klockprats drift:
länken ovan (paypal) är förenat med relativt stora avgifter!
PayPal tar en stor del av kakan när man gör donationer? Det var tråkigt, eftersom det är en smidig och global lösning. De kapitaliserar på sitt namn och rykte, vilket man väl ska göra. Men tråkigt ändå.OT sidofråga: Gäller det även när man donerar till välgörenhet och non-profit-organisationer? Tråkigt isf.
-
@Remofflan said in Ekonomi - Klockprats drift:
PayPal tar en stor del av kakan när man gör donationer? Det var tråkigt, eftersom det är en smidig och global lösning. De kapitaliserar på sitt namn och rykte, vilket man väl ska göra. Men tråkigt ändå.OT sidofråga: Gäller det även när man donerar till välgörenhet och non-profit-organisationer? Tråkigt isf.
Ja trist, men inte så förvånande...Jag har en lösning på g som tar 0% på våra nivåer som accepterar alla kredit/bankkort. (Revolut). Men det krävs lite registrering och trixande som inte är uppe än.Välgörenhet kan få rabatt hos Paypal tror jag, men 0% är ändå svårslaget...
-
Jag bidrar mer än gärna med det jag kan. Petar vi in en hundring eller två bara per aktiv medlem borde vi komma en bit påvägen tills vi får styrfart på forumet och kan få en mer permanent ekonomisk lösning. Jag tycker att det bästa vore att driva den på donationer/avgift/sponsring framför att dras med hemsk reklam.
-
Jag har ingen aning om hur det funkar men är Patreon dyrt? Där kan man ju ”sponsra” rullande varje månad med en fast summa.
-
@Leo said in Ekonomi - Klockprats drift:
Jag har ingen aning om hur det funkar men är Patreon dyrt? Där kan man ju ”sponsra” rullande varje månad med en fast summa.
Ja det är ännu dyrare tyvärr.Plattformen jag tänker mig nu (Revolut) borde rimligtvis stödja månadsgivande också.
-
Swish? Finns integrationer för hemsidor. Men det kanske inte är fixat med just denna forumleverantör och då blir det mer bökigt med API och sånt.Swish tar 1kr per transaktion för företag.
-
@Leo said in Ekonomi - Klockprats drift:
Patreon tar dessvärre 5% av all inkomst exklusive betalningsavgifter för sin billigaste lösning.
-
@TobiasD said in Ekonomi - Klockprats drift:
Swish? Finns integrationer för hemsidor. Men det kanske inte är fixat med just denna forumleverantör och då blir det mer bökigt med API och sånt.Swish tar 1kr per transaktion för företag.
Min banks prislista säger 2.50 + 40:-/månad. Inga jättesummor såklart, men gillar mer gratis kortbetalningar.
-
@mao said in Ekonomi - Klockprats drift:
Min banks prislista säger 2.50 + 40:-/månad. Inga jättesummor såklart, men gillar mer gratis kortbetalningar.
Ah, får rabatt via SEB då jag är ung. Unga företagare och sånt.40kr per månad är samma dock.
-
Resultat för SeptemberSeptemberIngående balans- 3 421,49 krDonationer - krReklamintäkter - krAvgifter- 231,65 krInvesteringar- 1 748,00 krDriftskostnader- 78,63 krResultat- 2 058,28 krAckumulerat- 5 479,77 krForumet ligger för tillfället back drygt 5,000:-. Investeringen i september var för att starta utvecklingen av notiser för citeringar.Som det ser ut nu ligger driftskostnaden på cirka 700:- per månad.Dessvärre krånglar min bank, så jag har inte fått igång ett donationssystem utan avgifter än - så låt oss köra med PayPal ett tag - eller skicka mig ett pm så kan ni swisha till mitt privata nummer om det är enklare. Länken för donationer finns i menyn till vänster.
-
Incoming!
-
100:- via Paypal donation.
-
Pytsade in via swish,@mao.
-
Uppdatering för OktoberOktoberIngående balans-5 479,77 krDonationer 1 299,00 krReklamintäkter - krAvgifter- 158,43 krInvesteringar - krDriftskostnader - krResultat 1 140,57 krAckumulerat-4 339,20 krTacksam för era bidrag!Jag ger upp smartare donationslänk, banken krånglar med mig. Ska överväga ett swish till företaget istället. "Avgifter" ovan är endast transaktionskostnader
-
Skäms lite över att jag inte donerat något än, men petade in en slant nu. Gör det naturligtvis igen när ekonomin tillåter.
-
PayPal donation varsego.....
-
Paypal kommer, hoppfallera.
-
Uppdatering för NovemberNovemberIngående balans-4 339,20 krDonationer 553,00 krReklamintäkter - krAvgifter- 59,04 krInvesteringar - krDriftskostnader - krResultat 493,96 krAckumulerat-3 845,24 krTacksam för era bidrag!Jag ger upp smartare donationslänk, banken krånglar med mig. Ska överväga ett swish till företaget istället. "Avgifter" ovan är endast transaktionskostnader