Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

Fototråden

Livet utöver klockor
    10
    167
    424
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • FreakyLeo
      FreakyLeo Rune 0 last edited by Sirengatto

Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄

Finns ju en del fotointresserade här inne, däribland jag 😃Här inne kan vi dela med oss av fototips, diskutera fotoutrustning eller bara visa upp sina bilder.Jag märkte att man kunde lägga upp ett eget galleri på sin profil, så jag börjar med att visa upp mitt 😃 Är man intresserad av annat foto än bara av klockor så finns min Flickr-länk i signaturen.Ös på!https://forum.klockprat.se/album?action=view_albumalbumid=26119

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • blackcoffee
        blackcoffee Rune 0 last edited by

Bra initiativ!Nån mer som fotar analogt här? 🙂

• Bobo
          Bobo Rune 0 last edited by

Vevade igång den här gamla skorven härförleden. Blev aldrig av att jag tog några bilder, dock.

Det vore kul att börja använda den igen, men jag vet i grund och botten inte hur man använder den och är dessvärre inte tillräckligt intresserad för att lära mig.Läste en fotokurs på gymnasiet när seklet var ungt, så framkalla kan jag. Men någon fena på digitalfoto blev jag dock aldrig.Intresset hänger på objektet. Om jag gillar något så fotar jag. Men det finns inget självändamål med fotandet, tyvärr.Har börjat leka lite med efterbearbetning för första gången i mitt liv på sistone, men det är ju en minst lika stor vetenskap som fotograferandet i sig. Har mycket kvar att lära mig.Kan eventuellt vara vägen till ett djupare fotointresse.

Är det någon som har tips på hur man får bilder från digitalkamera till telefon på bästa sätt?Har för mig att MaBr hade nån smart lösning med bara en kabel mellan enheterna?Eller drömde jag det?

1 Reply Last reply Reply Quote 1
          • FreakyLeo
            FreakyLeo Rune 0 last edited by

@Bobo said in Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄:

Vevade igång den här gamla skorven härförleden. Blev aldrig av att jag tog några bilder, dock.

Det vore kul att börja använda den igen, men jag vet i grund och botten inte hur man använder den och är dessvärre inte tillräckligt intresserad för att lära mig.Läste en fotokurs på gymnasiet när seklet var ungt, så framkalla kan jag. Men någon fena på digitalfoto blev jag dock aldrig.Intresset hänger på objektet. Om jag gillar något så fotar jag. Men det finns inget självändamål med fotandet, tyvärr.Har börjat leka lite med efterbearbetning för första gången i mitt liv på sistone, men det är ju en minst lika stor vetenskap som fotograferandet i sig. Har mycket kvar att lära mig.Kan eventuellt vara vägen till ett djupare fotointresse.

Är det någon som har tips på hur man får bilder från digitalkamera till telefon på bästa sätt?Har för mig att MaBr hade nån smart lösning med bara en kabel mellan enheterna?Eller drömde jag det?

Vi kan lära oss tillsammans Har hyfsat bra koll på vad knapparna och rattarna gör och vilka prylar som är roliga Klart att vi måste ha in vår egna mästerfotograf@MaBr här...@svenwatch är ju en fena också, han var ju fotograf på riktigt

• Bobo

@FreakyLeo said in Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄:

Vi kan lära oss tillsammans Har hyfsat bra koll på vad knapparna och rattarna gör och vilka prylar som är roliga Klart att vi måste ha in vår egna mästerfotograf@MaBr här...@svenwatch är ju en fena också, han var ju fotograf på riktigt

Undrade allt vem det var som lurkade i det fördolda. Hoppas @Svenswatch ger sig till känna här i tråden!🙂Jag behöver grundkursen, så jag tror jag börjar att YouTubea lite innan jag börjar med dom dummaste av frågor.😂Kameran är en Canon Eos 400D för övrigt.Köpte den typ 2005 och tog massor av naturbilder under flera år.Även del actionbilder på skateboarding, som aldrig blev särskilt bra.🙄

• J
                JohnMonchard last edited by

Kul! Jag dammade av min gamla EOS600D för ngn vecka sen, och fasen vad mycket bättre bilder det blir med en systemare även om man bara är glad amatör som jag!Jag köpte en SD-kortläsare som jag kör in i telefonen (iPhone 8+) och laddar in bilderna den vägen. Mycket smidigt!Tog denna ikväll; ”Toolwatch”

• J

Uummm... varför funkar det inte att lägga in bilder!? Vad gör jag för fel? 🙁

• Bobo

@JohnMonchard said in Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄:

Uummm... varför funkar det inte att lägga in bilder!? Vad gör jag för fel?

Trycker du på gemet eller kameran?Välj kameran.

• J

Fick minska storleken på bilden rejält... blev ju sådär...

• J

Gjorde det. 🙁 Tror bilden var för stor (4,4mb), vad ligger max på?

• Bobo

@JohnMonchard said in Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄:

Gjorde det. Tror bilden var för stor (4,4mb), vad ligger max på?

Min andra bild, på grusvägen är 6,7mb...

• J

@Bobo said in Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄:

Min andra bild, på grusvägen är 6,7mb...

Mycket skumt...

• mao
                              mao mod 🧐 fyra last edited by

Mycket skumt...

Vad händer? Blir allt suddigt så scrolla upp!

• M
                                MaBr Rune 0 last edited by

Snygga bilder!När det gäller överföringen så kör jag en sån här för SD-kort:

För Compact Flash kör jag en USB C till USB A OTG-kabel, sen en vanlig kortläsare. Har man en sån kabel så kan man koppla in alla kortläsare som inte behöver en extern strömkälla.

Sen använder jag Lightroom CC för att importera bilderna men minneskortet lägger sig som en extern enhet så man kan lika gärna kopiera över dem med vilken filhanterare som helst.Nu ska jag tillägga att jag kör Android, hur ovan fungerar med Apples produkter vågar jag inte svara på.

• Bobo

@MaBr said in Fototråden för dem som inte slösat alla pengar på klockor utan har lite över till kameror och mobiltelefoner också 😄:

Snygga bilder!När det gäller överföringen så kör jag en sån här för SD-kort:

För Compact Flash kör jag en USB C till USB A OTG-kabel, sen en vanlig kortläsare. Har man en sån kabel så kan man koppla in alla kortläsare som inte behöver en extern strömkälla.

Sen använder jag Lightroom CC för att importera bilderna men minneskortet lägger sig som en extern enhet så man kan lika gärna kopiera över dem med vilken filhanterare som helst.Nu ska jag tillägga att jag kör Android, hur ovan fungerar med Apples produkter vågar jag inte svara på.

Tack för berömmet och tack för info!😊

• blackcoffee

Snubblade över en intressant liten film om den japanska fotografen Moriyama Daido nyss. Rekommenderas! https://youtu.be/I4qjkycmyyk

• blackcoffee

En liten lista över folk som tar fantastiska foton med mobiltelefoner: https://www.eyeem.com/blog/16-mobile-photographers-you-want-to-know

• moggec
                                        moggec Rune 0 last edited by

@blackcoffeenu har jag testat Snapseed lite grann, jag använder det hittills mest till att förbättra bilderna som jag tar, minska skuggor och highlights och lite värme och sådana saker.Det som förvånar mig är att det även går att förbättra jpeg såpass mycket och inte bara raw.Jag har mycket kvar att lära, mest faktiskt om hur man tar bra bilder först och främst men med snapseed kan man förlåta en hel del brister i det Senare kanske jag ska titta lite grann på hur man kan appliceras filter och förändra bilden istället, så som du gjorde i gillestugan för en stund sedan. Det var läckert

• blackcoffee

Jo. Att så många tar, redigerar och tittar på bilderna enbart i mobilen gör ju att man kan komma undan med en hel fel. Att som jag göra tittande och redigering på en stor 4K-skärm där alla fel hoppar ut i ansiktet på en har ju inte bara fördelar. Det mesta av det jag fotar kommer ju att tittas på på webben, ofta i mobiltelefon. Det är mycket få saker jag skriver ut på papper i stort format där min kvalitetsönskan verkligen kommer till nytta.Men alla tekniker har ju sina begränsningar och "only the poor craftsman blames his tools" som de säger. Om ett kameraobjektiv tappar skärpa i kanterna på full bländaröppning så tar man inte bilder där det stör om man inte måste. Samma med att redigera en JPEG, man lär ju lära sig var gränserna går och undvika dem. 🙂

• blackcoffee

Sen ska man väl hålla i minnet att även det som idag räknas som ganska enkel utrustning räcker mycket långt. En av de tekniskt snyggaste bilderna jag har printat var tagen med en gammal Nikon D90, dvs 12 megapixlar och tagit med det billiga, plastiga kit-objektivet. Utskrivet på 50x70 cm papper ser jag dock få kamerabegränsningar som skulle blivit bättre med den på papperet bättre systemkamera jag äger idag.Bilden i fråga, i mindre format:

Den stora hemligheten med denna bild är ju rätt motiv i gryningens varma ljus. "F8 and be there" som en vis man en gång sade. 🙂

• First post
                                              Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.