Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

Odlingstråden

Livet utöver klockor
    7
    25
    25
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • K
      Krillebrallan Rune 0 last edited by

Mandelpotatis, vitlök, chili eller vindruvor. Gröna potatisar, solvarma tomater och uppäten kål.Här kan man dela sina framgångar och motgångar, oavsett om man groddar lite i köksfönstret, odlar potatis i säck på balkongen eller är självförsörjande på grönsaker.

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • K

I år har odlingen fått lite för lite tid men skördar rikligt med persilja, dill, mynta, oregano, basilika, libbsticka och selleri. Spenat och asiatiska bladgrönsaker växer ordentligt. Bland de grövre grönsakerna/rotsakerna har det mest blivit zucchini, potatis och morot i år. Och självsådd jordärtskocka såklart. Jäkla ogräs. 😁Har genom mat-tråden blivit sugen på att köra igång tidigt med chili och padrones i vår. Hoppas även på att starta upp igen med lite rysk vitlök av olika sorter som jag testat och gillat.Hoppas på att kunna få lite starttips ang chilin!

• M
          MaBr Rune 0 last edited by

@Krillebrallan här kommer lite bilder på mitt bygge. Ser inte så kul ut utan växter men... Höjden på belysningen är justerbar så att den alltid är 10-15cm ovanför växterna. Har man den högst upp hela tiden så blir växterna långa och speniga annars. Det går också att ha olika höjd så att den kan hänga snett för plantorna växer i olika takt. I sista fasen monterar jag bort hela rampen och lägger den ovanpå ramen.

Två stövelställ från biltema, ett som vattenreservoar och ett som jag skurit sönder som ett lock. Sen har jag klippt till en kapilärmatta som går ner i ändarna så att den kan suga upp vattnet samt ett litet hål för att fylla på. Vill man vattna mer sällan så kan man alltid köpa en djupare bricka. Under delen med mattan har jag limmat några rör som jag hade liggande för att hålla upp den. Blir rätt tungt så jag har tre rör för att den inte ska vika sig. Belysningen har jag köpt på Biltema och bara plockat ut allt ur armaturen. Snickrade till en låda av spånskiva jag hade liggande och skruvade dit allt på. Byggde i princip hela ställningen av skit jag hade hemma så det är därför det ser ut som det gör, hehe.

• M

Lite bilder från trädgården och terrassen också. Vi bor i en hyresrätt men har egen terrass och trädgård. Vi kör i princip allt i pallkragar och krukor, man kan inte gärna fräsa upp hela gräsmattan när man inte äger stället...Två chiliplantor som inte fick plats i växthuset, Bolivian Rainbow till höger och Basket of fire till vänster. Har redan skördat 200 frukter från dessa två och det är några kvar som inte är mogna än...

Våra tre miniväxthus, de två till vänster innehåller tomater, djungelgurka och aubergine. Båda är köpta på Rusta för några år sen. Det till höger har jag byggt själv och det är där mina chiliplantor bor.

De syns knappt från utsidan men kikar man in mellan bladen så är det en Aji (gula långt upp till höger) och ytterligare en Bolivian Rainbow.

Plantan till höger som totalt håller på att växa ur sitt hus är en Padrone. Det som blommar längst ner är en koriander som sått sig själv.

Tre plantor blev lite mycket för det växthuset, det trodde jag aldrig...

Djungelgurka som växer mellan växthusen. Allt rymmer!

Aubergine

Vi har nog plockat över 1000 tomater än så länge, det tar aldrig slut! Sen har vi också 20+ plantor lite överallt på hela tomten.

Pallkragen till vänster innehåller vitlök, örter, krusbär mm. Den till höger är bara blommor.

Pallkrage med örter och en massa bönor som växer på ramen jag byggt av 45-reglar och armeringsnät.

Ännu en pallkrage med bönor/ärtor men de är på upphällningen nu. Jag är så jäkla trött på bönor och då har vi ändå fryst in 90% av det vi skördat.

Mitt på terrassen har vi gjort en ö med en uppstammad buske med svarta vinbär, jordgubbar, smultron och massor med olika blommor som bin och fjärilar gillar.

Vindruvor och mer tomater...

Mer tomater...

Lite zucchini i stora krukor. Plantorna är snart slut men vi har plockat ca. 30st av varje, helt galen avkastning.

Såhär ser terrassen ut. Djuret i mitten är dottern som plockar smultron.

Hörnan vid soffan som svämmar över av dalior och hostas.

• Bjorn B0ett
              Bjorn B0ett Rune 0 last edited by

@MaBrTack för rundturen, fantastiskt vad man (läs: du) kan åstadkomma!Finns ingen som kommer våga posta något mer här så nu kan vi stänga den 😉 Nästa sommar vill vi se kaffeplantor!

• L
                Lindellc Rune 0 last edited by

Wow @MaBr, riktigt imponerande!Stäng tråden

• L
                  Lindellc Rune 0 last edited by

Jag skördade lite idag. Lägger blygsamt upp en bild för att hålla tråden vid liv efter att mabr redan vunnit.

• klockbot 0
                    klockbot 0 Rune 0 last edited by

Oh riktigt imponerande och inspirerande@MaBroch ni andra. Har tyvärr knappt tid att klippa gräsmattan men har/hade stora planer för våran trädgård. Tummen ur...en vacker dag, har ju bara bott i kåk sen -08😇

• K

Haha ja@MaBr det var svårslaget! Både hög avkastning och vackert att se på! Till skillnad från min täckodling med ogräs blandat med grönsaker. Tack för beskrivning och bilder!Får ändå försöka posta något i all hast. Här kommer egenodlade solrosor och en zucchini som vuxit sig stor, gömd i det höga gräset bredvid bädden.

• M

Jag ska verkligen inte ta åt mig äran för trädgården, typ 75% av det underhålls av FruBr. Det är väldigt avslappnande att hålla på och fixa med växterna och se dem utvecklas. Vi försöker få dottern intresserad och det går riktigt bra. Hon har tilluppgift sina egna blommor även om hon är mest intresserad av allt som går att äta. Just nu så är jag lite nervös för att hon ska bli en vindruva eller en tomat för det är det hon lever på.

• Bjorn B0ett
                          Bjorn B0ett Rune 0 last edited by

Det finns hopp om framtiden! Misstänker att det finns ganska många där ute som inte vet om en potatis växer på ett träd eller under jord! Kul för barn att få vara med och plantera, det fick mina huliganer också vara i år! Det har odlats och skördats smultron, morötter, gurka, tomat, mynta och gräslök, inget fancy utan det vanliga ”köret”.

• M

@Sir said in Odlingstråden:

Det finns hopp om framtiden! Misstänker att det finns ganska många där ute som inte vet om en potatis växer på ett träd eller under jord! Kul för barn att få vara med och plantera, det fick mina huliganer också vara i år! Det har odlats och skördats smultron, morötter, gurka, tomat, mynta och gräslök, inget fancy utan det vanliga ”köret”.

Kul! Jag tycker att det är rogivande att se dem rota runt och leta potatis och annat smått och gott. Vi försöker att få med henne i det mesta vi gör både när det gäller trädgården och matlagning och hon tycker att det är kul.

• M

Inte direkt min egen odling men vi var på självplock av majs idag vilket var kul. Dottern tyckte att det var extra kul för att hon fick göra som barnen i Totoro.

Hon kämpande på bra med att rensa dem också.

• B
                                Baramats Rune 0 last edited by

@MaBrsamma här, FruBara som fixar med alla odlingar, hälsa FruBr att det är väldigt fint!.Vi har egen tomt och har odlar upp hela gräsmattan 🙂 har i år satsat på höjd vilket blev helt galet kul. Jag ska se om jag har lite bilder att bidra med. Vi odlar allt från tomater (6-8 sorter), bondbönor, bryt/sockerärtor, majs, zucchini, spenat, sallad, kål, koriander och håller dessutom på att plantera trädgårdsblåbär, blåbärstry, krusbär, vinbär, äpple, körsbär och så blommor, bamby och barrväxter. Vi har använt trädgårdsdesigner (Högadals Trädgårdar) för ena delen av tomten och kör eget odlar-kaos på den andra överblivna söderdelen. Vi bor i gavelradhus med änden mot söder.Nästa år är målet att bygga ett lagom stort växthus för att låta tomater flytta in plus kanske persikoträd, fikon och ha en sitthörna för varma dagar under vår och höst.Det är så härligt att vara i en grön jungel då raderna är över 2 m som@MaBr chillin mm. Dottern äter spenatblad och bönor direkt från plantan och det är så kul att se.@MaBrhur tar man tillvara bönor på bästa sätt, plocka och frysa in eller gör ni någon mellansteg?

• M

@Baramats said in Odlingstråden:

@MaBrsamma här, FruBara som fixar med alla odlingar, hälsa FruBr att det är väldigt fint!.Vi har egen tomt och har odlar upp hela gräsmattan har i år satsat på höjd vilket blev helt galet kul. Jag ska se om jag har lite bilder att bidra med. Vi odlar allt från tomater (6-8 sorter), bondbönor, bryt/sockerärtor, majs, zucchini, spenat, sallad, kål, koriander och håller dessutom på att plantera trädgårdsblåbär, blåbärstry, krusbär, vinbär, äpple, körsbär och så blommor, bamby och barrväxter. Vi har använt trädgårdsdesigner (Högadals Trädgårdar) för ena delen av tomten och kör eget odlar-kaos på den andra överblivna söderdelen. Vi bor i gavelradhus med änden mot söder.Nästa år är målet att bygga ett lagom stort växthus för att låta tomater flytta in plus kanske persikoträd, fikon och ha en sitthörna för varma dagar under vår och höst.Det är så härligt att vara i en grön jungel då raderna är över 2 m som@MaBr chillin mm. Dottern äter spenatblad och bönor direkt från plantan och det är så kul att se.@MaBrhur tar man tillvara bönor på bästa sätt, plocka och frysa in eller gör ni någon mellansteg?

Tack, det ska jag göra!Låter helt underbart ju! Det är det enda jag saknar med att bo en hyresrätt, jag hade också gärna kört upp hela gräsmattan och gjort odlingar. Ska bli kul att se hur det ser ut hos er om du får till några bilder. Låter som att ni har helt galet mycket!När det gäller bönor så fryser vi bara in dem som de är. Jag tror att det går att förvälla dem innan men jag tycker att det blir godare när man tillagar dem senare om de var färska vid infrysningen.

• B

Här är bilder från köksträdgården där vi har tagit bort gräsmattan och lagt sten mellan odlingsbänkarna. Självklart för brett i juni och för smalt i augusti 😃Min fru är den som tar hand om planering, plantering och vattning, jag bygger och gräver och bankar. Vi kör bukashi-kompost hela året och fixar ny jord i några bäddar.Som ni ser är ruccola väldigt bra marktäckare 🙂 haha man kan ha ruccola, timjan och koriander överallt, och smultron.Hon blandar så det växer jordgubbar bland tomater och persilja, vi har potatis lite här och var från 2019 som övervintrade i jorden. De plantorna samlade vi ihop och planterade i en pall på baksidan, blev gratispotatis.EDIT: ööööh hur styr jag storlek på bilder, känns väldigt random?

• M

Ser fantastiskt fint ut! Härligt att ruccolan har rymt ur pallkragen, haha. Jag känner igen det där med att allt är för glest i början på sommaren och sen behöver man en machete för att ta sig fram på sensommaren... 😁 Snygg spalje ni har i trä. Har du byggt den själv eller är det något du har köpt?

• B

Tack för den här tråden, gav mig på lite skörd idag. Potatis och bondbönor samt rensande för majsen och zucchinin.

@MaBrstolpar och staket är från Bauhaus och ihopknutet med snöre. Sommarens dåliga samvete för tomaterna, det där projektet som blev av för sent 🙁 alla tomater låg i en hög och tog livet av persiljan därunder.

• B

Stuva kål, blir god soppa i vinter.

första tested att odla majs, men vet inte när man ska skörda, några tips? Rakt ner i gryta med kokande vatten har vi hört.

• M

Ser ju ut som att du odlar samma sorts zucchini som vi gör. Galet goda att grilla hela och sen käka med lite parmesanmajonäs.

När det gäller majsen så ska fjöset längst upp på kolven vara så torkat att det nästan ramlar av när man drar försiktigt i det. Sen kan man känna på toppen på dem också, är majsen innanför väldigt spetsig så är de inte färdiga. De ska vara rundade längst ut. Inte alltid så lätt men kombinerar man de två tipsen så brukar det gå fint.Är det förresten någon som vet vad detta är för typ av chili? Ser ut som en väldigt slät paprika och frukterna är i dagsläget typ 5-6cm på längden.

• First post
                                              Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.