Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

In Vino Veritas - Tråden om vin

Livet utöver klockor
    6
    13
    3
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • S
      SpaceAce Rune 0 last edited by

Zinfandel, Syrah eller Sangiovese - Jupiters blod? Vilken är din favoritdruva? Är det Appassimento på box som gäller eller föredrar du en flaska Barbaresco från en bra årgång? Här snackar vi högt och lågt om vin, och kanske nämner något om den mat som vi äter till.

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • Sirengatto
        Sirengatto mod 🧐 fem last edited by

Den enda druva jag dricker är pinot noir. Jag skulle kunna göra en utläggning om hur fantastiskt delikat den är, men jag hänvisar i stället till Miles i Sideways för den sortens djuplodande passion. För egen del handlar det om att det är den enda druva jag inte blir bakfull av medan jag dricker.

• Equilibrium
          Equilibrium Rune 0 last edited by

Tar mig friheten att säga att mitt favoritvin är brännvin !

• S

@Sirengatto said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Den enda druva jag dricker är pinot noir. Jag skulle kunna göra en utläggning om hur fantastiskt delikat den är, men jag hänvisar i stället till Miles i Sideways för den sortens djuplodande passion. För egen del handlar det om att det är den enda druva jag inte blir bakfull av medan jag dricker.

Det var en ny variant att bli bakis under tiden som man dricker men druvan kan nog upplevas som lite lättare då den har tunt skal och ger ljusa viner.

• S

@Equilibrium said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Vin som vin.

• Sirengatto
                Sirengatto mod 🧐 fem last edited by

@SpaceAce said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Det var en ny variant att bli bakis under tiden som man dricker men druvan kan nog upplevas som lite lättare då den har tunt skal och ger ljusa viner.

Jag antar att det är en bieffekt från ungdomens synder 🙄Jo, jag tror också att det beror på det. Den är lätt och frisk. Brukar köpa Undurraga Sibaris från Chile på 1,5 liters box.

• Bobo
                  Bobo Rune 0 last edited by

När jag hängde i Chamonix köpte jag alltid ett tjut på macken som hette Le Pêché. 75:a med återförslutningsbar plastkork.Kostade 0.75 Franson på den tiden och hela idén bakom vinet byggde på att dom samlade slattar från olika vinproducenter, blandade, buteljerade och sålde billigt på mackar.Tror det såldes som ett lunchvin för lastbilschaffisar...

• S

@Bobo said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

När jag hängde i Chamonix köpte jag alltid ett tjut på macken som hette Le Pêché. 75:a med återförslutningsbar plastkork.Kostade 0.75 Franson på den tiden och hela idén bakom vinet byggde på att dom samlade slattar från olika vinproducenter, blandade, buteljerade och sålde billigt på mackar.Tror det såldes som ett lunchvin för lastbilschaffisar...

Bara historien runt vinet gör det ju till ett givet "partyvin" Till finmiddagen, njae...

• klockbot 0
                      klockbot 0 Rune 0 last edited by

Ja, jag får väl stå för lågt då för jag har ingen aning om vad jag sysslar med 😂Appassimento bet sig fast hos mig för den småexploderar i munnen likt sånt där rymdgodis om någon kommer ihåg?I filmen Råttatouille får lille Chef fyrverkerier av hallucinogen karaktär av smakupplevelsen, exakt den.Efter många års research har jag iaf funnit ut att denna fantastiska buzz infinner sig hos några få viner, oftast från nordöstra delarna av Italien.När det kommer till mat/vin har jag noll relation för dricker bara vatten eller kall lager till mat.

• S

@Von said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Ja, jag får väl stå för lågt då för jag har ingen aning om vad jag sysslar med Appassimento bet sig fast hos mig för den småexploderar i munnen likt sånt där rymdgodis om någon kommer ihåg?I filmen Råttatouille får lille Chef fyrverkerier av hallucinogen karaktär av smakupplevelsen, exakt den.Efter många års research har jag iaf funnit ut att denna fantastiska buzz infinner sig hos några få viner, oftast från nordöstra delarna av Italien.När det kommer till mat/vin har jag noll relation för dricker bara vatten eller kall lager till mat.

Så ska du absolut inte känna. En av de viktigaste vinkunskaperna är att komma på vilken typ av vin man själv gillar och det har ju du gjort. Du kan tom definiera VAD det är du gillar med detta nämnda vin (som egentligen är en tillverkningsmetod). Sedan kan andra komma och berätta att det ska vara si eller så, men det kan man skita i. Du gillar det du gillar oavsett vad någon annan säger eller tycker. Appassimento-viner görs av frukt som torkas efter skörd vilket kommer att ge en hög sockerhalt - hög alkoholhalt och kanske tom restsocker kvar efter jäsning - mycket smak.

• K
                          KXII Rune 0 last edited by

@Equilibrium said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Jag förväntade mig inget annat, vilket är favorit brännvinet dåda? Kanske bör få en egen tråd.... brb

@Sirengatto said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Jag antar att det är en bieffekt från ungdomens synder Jo, jag tror också att det beror på det. Den är lätt och frisk. Brukar köpa Undurraga Sibaris från Chile på 1,5 liters box.

Har du gjort lite efterforskning? Kan ha allt o göra med från tanninhalt till histaminer, eller gamla bieffekter hähä! Nej men just Pinot har väldigt låga tanninhalter, vilket troligtvis passar dig. Tanniner är något många kan må dåligt över. Det finns mer i rött vin än vitt, och ju mer skal som används, och typen av druva så får man som sagt mer eller mindre. Kika på fler druvor som ger låg tanninhalt, du kanske hittar något mer som funkar! 😉Min favoritdruva atm är helt klart Nebbiolo!

• klockbot 0
                            klockbot 0 Rune 0 last edited by

@SpaceAce said in In Vino Veritas - Tråden om vin:

Så ska du absolut inte känna. En av de viktigaste vinkunskaperna är att komma på vilken typ av vin man själv gillar och det har ju du gjort. Du kan tom definiera VAD det är du gillar med detta nämnda vin (som egentligen är en tillverkningsmetod). Sedan kan andra komma och berätta att det ska vara si eller så, men det kan man skita i. Du gillar det du gillar oavsett vad någon annan säger eller tycker. Appassimento-viner görs av frukt som torkas efter skörd vilket kommer att ge en hög sockerhalt - hög alkoholhalt och kanske tom restsocker kvar efter jäsning - mycket smak.

Bussigt att du försöker iaf😜 Jo, känner till tillverkningsmetoden och har testat runt om det är just appassimento-vinerna som sådana som är melodin men nja, tror inte det.Om sanningen ska fram så snöar jag väldigt lätt in på saker, har gjort ett medvetet val att inte gräva för djupt i ämnet av flera orsaker.Du verkar ha bra koll, vad tilltalar dina sinnen?

• S

Korta svaret är att jag håller med @KXII. Nebbiolo är kung. Ljus som Pinot men med mycket mer av allt.😁

• First post
                                Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.