Den "vanliga" biltråden
-
Bilar och klockor verkar gå bra ihop.Jag är inte ute efter att se en massa Ferraris och andra tonårsdrömmar. Vad kör ni för bil idag? Vad tycker ni om den? Vad är bra och vad är dåligt? Vad för bil tittar ni på att kanske köpa i framtiden? Osv.I detta hushåll har vi Kia Niro Hybrid och jag kör BMW 320d GT.Kian köpte farsan efter att hans tidigare bil, Audi Q5 från 2009 haft massa problem. Skönt med 7 års garanti! Kör den ibland, bra med utrustning och den känns jävligt bra för pengarna. Snål också vad gäller bränsle.BMW gillar folk att klaga på vad gäller tillförlitlighet. Men min 320d GT som nu närmar sig 8500 mil och 7 år gammal har inte haft ett enda fel sedan ny. Bara vanlig service har utförts. Känns som att det är de dyrare modellerna som har bekymmer, och speciellt när det gäller folk som köper bilen och sen skiter i att ta hand om den. De mer vanliga modellerna med vanliga motorer verkar hålla jättebra.20d motorerna från BMW idag är helt fantastiska egentligen. Bra med kraft och vridmoment för vardagligt bruk. Omkörningar är inga problem. Bilen äter upp mil på motorvägen som ingenting och jag lyckas få ner förbrukningen till 4.7L/100km. Bra grejer.Bild på bilen i fråga från min road trip från Skåne till Stekenjokk och ner igen. 3,000km utan några som helst problem.
-
-
Vad är dåligt med min bil då? Viktiga grejer att diskutera och det finns inte mycket jag ogillar mer än fanboys som inte klarar av att titta på det negativa med det man köpt. Jag är inte märkeslojal heller utan byter om det finns något bättre för pengarna.- När det blåser mycket känns BMW:n inte lika stabil i höga hastigheter som farsans Kia Niro, vilket är intressant/konstigt.- Kvalitén i interiören är okej men inte något utöver det vanliga, känns som en Passat, vilket inte är fel i sig.- Standardstolarna är inte jättebekväma.- Bilen har dåligt med utrustning som standard och man måste lägga till mycket om man vill ha en mer komplett bil.- De bakre dörrarna känns mer solida och ljudet när man stänger/öppnar låter bättre än de där fram av någon anledning.- Frameless glas på dörrarna. Känns bara som att det kommer krångla någon gång när bilen blir äldre. Tar hellre vanliga dörrar med ram runt glaset.Vad är bra då?- Snål, 4.7L/100km snittar jag på längre resor. Kortare ligger runt 5-5.5L/100km.- Komfortabel samtidigt som den inte blir för gubbig.- Grym styrning som är lite tyngre.- Bra med vridmoment, nästan 400Nm.- Dragkrok som fälls in och ut elektriskt.- Priserna går ner mycket begagnat, mer än vanliga BMW:s då inte många gillar designen på bilen.- Mycket praktisk. Bra med utrymme där bak, som 5-serien istället för 3-serie kombi.- Grymma strålkastare.- Bra tillförlitlig än så länge.- Alla reglage, knappar osv sitter logiskt och är lätt att lära sig.Finns säkert mer som är dåligt och bra men detta är vad jag kom på nu.
-
@Nicke75 said in Den "vanliga" biltråden:
Skulle aldrig ha BMW men det blev det då jag fastnade för denna :BMW 320i M-sport 2019 Har optimerat den till närmre 270hk sitter samma motor i som 330i.Perfekt bil för oss 4 i familjen.
Fin! 3-serie kombi är bra grejer.
-
Tack,ja det behövs nästan idag förstår inte hur vi klarade oss när jag va liten 5st i familjen i en Volvo 240.Men va så då och det gick bra utan Ac utan telefoner m,m
@TobiasD said in Den "vanliga" biltråden:
Fin! 3-serie kombi är bra grejer.
-
-
@Equilibrium said in Den "vanliga" biltråden:
Jag äger ingen bil, men en sådan här skulle jag kanske skaffa om jag ändrar mig.
Den är cool!
-
@Watchie said in Den "vanliga" biltråden:
Korde mkt Tyskt i Svedala, gubbdjavel som jag ar foredrog jag Merca, har i Filippinerna kan man fetglomma allt det, oerhorda skatter, service ?, risiga vagar, vad ar ett “maste” i bergen o djungeln ?Saklart en pickis, som jag aldrig trodde jag skulle aga, nu ar jag stolt agare av en Ford Ranger, som numer ar duktigt pimpad...
Skönt att jag återigen får chansen att konstatera att det där borde vara standardutförandet.Skriker tutan "Håll käften"?
-
@Equilibrium said in Den "vanliga" biltråden:
Jag äger ingen bil, men en sådan här skulle jag kanske skaffa om jag ändrar mig.
Jag skall också ha en Niva eller en Bukhanka någon gång
-
För min del har jag fastnat för VAG i allmänhet och Audi i synnerhet. Är inne på min 4:e modell. Har varit nära på att byta till VW eller Seat någon gång men det har alltid blivit en Audi till slut.BMW kan det nog bli någon gång i framtiden. Tesla är intressant men har alldeles för tråkig förarmiljö och dåliga baksäten för min smak.
-
Jag har på senare tid fastnat för Fiat. Ingen aning om varför jag gillar dem så mycket. Nu är det kanske inte Fiat i sig jag gillar utan mer specifikt min Panda visserligen. Jag har haft BMW 318ti som var en sjukt rolig bil och som jag körde skiten ut i 7år, jag har haft BMW 520, Volvo S60 2,5t, Fiat Panda gen3 1,2, Fiat Coupe Turbo, Fiat Tipo kombi som jag har som babyracer fortfarande och min älskade Panda 4x4 som jag åker till jobbet i. Nu när man bor på landet har jag blivit smått beroende av 4x4 och trots att jag gillar min Panda så funderar jag på något nyare nu. Först tänkte jag Suzuki Jimny men de är ju stört omöjliga att få tag i nya till ett vettigt pris och nu kanske en Suzuki Ignis som är snarlik Pandan i storlek, motor och utrustning. Anledningen till att jag kikar på Suzuki är för att Pandan är helt perfekt för mig.... förutom att den inte går att få med farthållare
-
@Leo said in Den "vanliga" biltråden:
Jag har på senare tid fastnat för Fiat. Ingen aning om varför jag gillar dem så mycket. Nu är det kanske inte Fiat i sig jag gillar utan mer specifikt min Panda visserligen. Jag har haft BMW 318ti som var en sjukt rolig bil och som jag körde skiten ut i 7år, jag har haft BMW 520, Volvo S60 2,5t, Fiat Panda gen3 1,2, Fiat Coupe Turbo, Fiat Tipo kombi som jag har som babyracer fortfarande och min älskade Panda 4x4 som jag åker till jobbet i. Nu när man bor på landet har jag blivit smått beroende av 4x4 och trots att jag gillar min Panda så funderar jag på något nyare nu. Först tänkte jag Suzuki Jimny men de är ju stört omöjliga att få tag i nya till ett vettigt pris och nu kanske en Suzuki Ignis som är snarlik Pandan i storlek, motor och utrustning. Anledningen till att jag kikar på Suzuki är för att Pandan är helt perfekt för mig.... förutom att den inte går att få med farthållare
Såg en Jimny idag på City Gross! Riktigt häftiga bilar.Men ja de tar ju typ 300,000kr för en ny....Alltså inte Suzuki då utan bilhandlarna.
-
@parsec said in Den "vanliga" biltråden:
För min del har jag fastnat för VAG i allmänhet och Audi i synnerhet. Är inne på min 4:e modell. Har varit nära på att byta till VW eller Seat någon gång men det har alltid blivit en Audi till slut.BMW kan det nog bli någon gång i framtiden. Tesla är intressant men har alldeles för tråkig förarmiljö och dåliga baksäten för min smak.
Vilken bil kör du idag?
Audi A6 Allroad 3.0 Diesel är en av mina favoritbilar från Audi. Supercool bil. BMW gör ju inga "upphöjda herrgårdsvagnar" tyvärr...
-
Såg en Jimny idag på City Gross! Riktigt häftiga bilar.Men ja de tar ju typ 300,000kr för en ny....Alltså inte Suzuki då utan bilhandlarna.
Ja, helt sjukt
Men när man har en bil som kostar 210-230k ny och tar in 200 bilar per år och samtidigt har en väntelista på 1000bilar så passar skrupellösa människor att mygla till sig dem få som finns och säljer dem sedan till överpris till dem som faktiskt vill ha en och har pengarna... lite som Rolex affärside
-
Ja, helt sjukt Men när man har en bil som kostar 210-230k ny och tar in 200 bilar per år och samtidigt har en väntelista på 1000bilar så passar skrupellösa människor att mygla till sig dem få som finns och säljer dem sedan till överpris till dem som faktiskt vill ha en och har pengarna... lite som Rolex affärside
Haha precis som Rolex!Men det är verkligen en riktigt cool bil. Inget fartmonster med sin lilla motor men den måste vara grym offroad. Samt väldigt tillförlitlig, speciellt om man rostbehandlar underredet så man slipper bry sig om rost.
-
Ja, helt sjukt
Men när man har en bil som kostar 210-230k ny och tar in 200 bilar per år och samtidigt har en väntelista på 1000bilar så passar skrupellösa människor att mygla till sig dem få som finns och säljer dem sedan till överpris till dem som faktiskt vill ha en och har pengarna... lite som Rolex affärside
Här kommer bilder på Jimnyn jag såg idag
Och så vänds bilderna åt fel håll så klart...
-
Här kommer bilder på Jimnyn jag såg idag
Och så vänds bilderna åt fel håll så klart...
Den var riktigt snygg i grått, hade inte tackat nej till den
Gillar dock retro-fronten bättre men den kan man ju köpa löst
-
Den var riktigt snygg i grått, hade inte tackat nej till den Gillar dock retro-fronten bättre men den kan man ju köpa löst
Ja, retro fronten är snyggare!Supercool bil faktiskt. Lite G-wagon-stuk utan att kosta en miljon och vara skitdyr att äga. Det här är mer av ett vettigt val för off roading än vad g-wagon:en är om man tänker ekonomiskt.
-
Vilken bil kör du idag?
Audi A6 Allroad 3.0 Diesel är en av mina favoritbilar från Audi. Supercool bil. BMW gör ju inga "upphöjda herrgårdsvagnar" tyvärr...
En S3. Dessförinnan hade jag (i kronologisk ordning):A4 sedan med 1.8 TFSI quattro från 2000 med 180 hkA4 sedan 1.8 TFSI från 2008 med 160 hkA5 Sportback 2.0 TDI quattro från 2013 med 177 hkDen sista var i särklass den vackraste bilen jag ägt och förmodligen kommer att äga. Även Audi har förstört designen på sina bilar, imo. En kanonbil på alla vis förutom att jag tröttnade på att köra diesel och eftersom jag inte kör mycket kändes det meningslöst.
-
I modern tid så har jag bara haft tre bilar. Jag och frun hade tidigare varsin 116i och det var tack vare dubbelturbo en riktigt rolig bil att köra. Bara 136hk men det räckte långt.
När vi fick dottern så bytte vi en av dem mot en 190hk Passat som tyvärr fick smaka på en Mitsubishi-SUV i en korsning. Halvåret innan det så sålde vi även den andra BMWn för den kördes bara två gånger i månaden och det kändes väldigt onödigt.
Som ersättning till den krockade VWn köpte FruBr den här 250hk Passaten. Kanske inte mitt förstaval men nu i efterhand så är jag väldigt nöjd.