Placering vid bärning av armbandsur
-
Jag funderar på varför det är så olika med var/hur man bär sin klocka. Om vi bortser från det märkliga Bruce Willisska sättet med tavlan på underarmen/baksidan så är det mest förhållandet till knölen jag tänker på.
Tittar man på recensioner och professionella wrist shots är klockan ofta mycket långt ut mot handen, gärna förbi knölen. Man kan ju bära klockan före, på eller efter knölen. Jag har alltid haft klockan före, alltså på armen. Vissa skulle kanske hävda att man bör skjuta fram den till handen för att den ska vara på handleden, annars är den ju på armen.
Så för att få wrist shot/handledsskott får man skjuta fram den medan det ju heter armbandsur på svenska, och (klock)armband. Wrist watch antyder dock handled. Förvirrande? Kanske.
Till viss del handlar det väl om sunt förnuft: vad som ser bra ut och vad som känns bra/rätt. Jag hade en kollega för ca 20 år sen, som bidrog till att jag ens köpte min första egna klocka, som tyckte att klockan skulle ha en länk som satt löst nog att vara på armen/under manschetten när man har armen höjd eller vid skrivbordet, och att den åkte ned när man sänkte armen. Så löst tycker jag är obekvämt, men vill inte ha supertight heller. En klocktant på Klockmäster i Västerås (numera nedlagt
) sa till mig att man ska få in ett finger under bandet, så jag kör på typ det. Bakom knölen.
Hur gör ni, och varför? Hur resonerar ni kring placeringen? Är det olika beroende på klockans storlek och utformning, och kanske på aktivitet? Tar man hänsyn till hur det ser ut, både för en själv och för andra?
Jämförelse. Nu är detta en mindre klocka på ca 35 mm, vilket kan spela in.
-
Jag har gärna klocka på länk ganska så löst.
När Orisen sizeades var det för en fet direktör som rökte cigarr. Numera bärs den av en betydligt tunnare figur som röker något annat.
Så Orisen är ännu slappare idag än den var när jag köpte den. Inte bilhandlarhäng, men på gränsen.
Jag vill att klockan ska kunna migrera från ovanför till nedanför knölen utan att skava mot densamma.Samma med band, men inte lika kritiskt av någon anledning.
Bär nästan alla klockor lågt och låter handryggen ge anrättningen sken av en bredare handled.
-
Jag har en knöl som inte är särskilt framträdande. Därför är den inte heller särskilt användbar som vägbom för att klockan inte sakteliga skall röra sig närmare min handrygg. Och göra sig obekväm.
Vad innebär då denna kroppsliga imperfektion?
Att jag måste ha mina klockor ganska tajta. Jag skulle vilja gå så långt som att hävda att jag är extremt petig med hur mina klockor sitter. Jag vill att armbanden skall befinna sig strax ovanför, den redan nämnda nästintill osynliga, knölen. Och att de skall sitta där under merparten av dagen. Det gör att passformen på band och länkar är essentiell.
När jag gör handleden så bred som möjligt, genom att spreta med samtliga av handens fingrar, så vill jag att mitt lillfinger med nöd och näppe skall kunna petas in mellan handled och band/länk.
Således sitter exempelvis gummisnoddar så tajt på handleden att de efterlämnar sig märken på huden.