Navigation

• Register
    • Login
    • Search
    • Categories
    • Recent
    • Tags
    • Users
    Välkommen till Klockprat 3.0. Hade du ett konto på gamla Klockprat är det överfört hit, men du behöver återställa ditt lösenord.

Dollarkursen....

Allmänt
    7
    19
    36
    Loading More Posts
    • Oldest to Newest
    • Newest to Oldest
    • Most Votes
    Reply
    • Reply as topic
    Log in to reply
    This topic has been deleted. Only users with topic management privileges can see it.
    • B
      Brogin Rune 0 last edited by

Vad tror Ni om Dollarkursens utveckling den närmaste tiden? Presidentval och pandemins vidare utveckling är väl det som på kort sikt. Vi är ju många som handlar både klockor och annat i dollar....

1 Reply Last reply Reply Quote 0
      • mao
        mao mod 🧐 fyra last edited by

@Oakroadblues said in Dollarkursen....:

Vad tror Ni om Dollarkursens utveckling den närmaste tiden? Presidentval och pandemins vidare utveckling är väl det som på kort sikt. Vi är ju många som handlar både klockor och annat i dollar....

Jag tror kortsiktigt på nedåt - känns som att de för tillfället har betydligt mer osäkerhet än vad vi har.Mot våren dock så känns det som om vad som helst kan hända... Köp guld!

• B

Tror nog som Du @mao, att vintern blir lite skakig oavsett vilken 70+ gubbe dem nu väljer.... Jag har en liten önskelista med grejer jag vill köpa till bilen och frågan är om man ska lägga beställningen nu eller lite senare i vinter. Men jag skulle bli förvånad om kursen kommer över tian än på ett tag, så jag chillar ett tag till!Kanske skulle man passa på att köpa en klocka istället? Btw vad kostar en Yen idag....🤔

• mao

Tror nog som Du @mao, att vintern blir lite skakig oavsett vilken 70+ gubbe dem nu väljer.... Jag har en liten önskelista med grejer jag vill köpa till bilen och frågan är om man ska lägga beställningen nu eller lite senare i vinter. Men jag skulle bli förvånad om kursen kommer över tian än på ett tag, så jag chillar ett tag till!Kanske skulle man passa på att köpa en klocka istället? Btw vad kostar en Yen idag....

Köp guld! Om marknaden blir skakig framöver kan man tänka sig att priset på guld ökar då fler vill flytta pengar till säkrare tillgångar än börsen/obligationer.Jag sparar (på skoj) i guld och kryptovalutor. Pensionskapitalet ligger dock i tråkiga indexfonder.

• Bobo
              Bobo Rune 0 last edited by

Går det ens att köpa fysiskt guld numera? Eller köper man ett papper som säger att man äger guld?

• mao

@Bobo said in Dollarkursen....:

Går det ens att köpa fysiskt guld numera? Eller köper man ett papper som säger att man äger guld?

Jag småhandlar papper. Ibland säljs tackor på pantbankerna, men har ingen koll på hur nära de ligger det riktiga guldpriset.Känns för omständligt att hantera rent fysiskt...

• B

Är inte det poängen, iaf halva, med att köpa guld att ha guldklimparna hemma i byrålådan så man kan känna och klämma på den? 😉

• mao

Är inte det poängen, iaf halva, med att köpa guld att ha guldklimparna hemma i byrålådan så man kan känna och klämma på den?

I sin pengabinge menar du, så man kan simma runt bland dem 🙂

• blackcoffee
                      blackcoffee Rune 0 last edited by

Hörni... guld. Finns i klockform. Och t.ex. gamla förtjänstklockor och liknande är ju ofta inte värda mer än skrotvärdet på guldet. Så hur ni ska köpa guld är väl tämligen självklart. 🙂När det gäller USD mot SEK är jag inte rätt man att gissa men under finanskrisen sökte sig ju internationella investerare bort från små osäkra valutor som den svenska kronan vilket sänkte den mot omvärlden. Om samma effekt kommer synas idag med alla stimulanspaket och erfarenheterna från 2009 är väl mindre säkert.En tanke för den som verkligen är intresserad är att lyssna in lite på vad experter säger. En av dessa två herrar är en f.d. kollega till mig som brukar veta vad han pratar om: https://nordeamarkets.com/sv/kronans-storsta-motstandare/

• S
                        Skiddie Rune 0 last edited by

Jodå, går att köpa online. Libertysilver.se till exempel.

• mao

@Skiddie said in Dollarkursen....:

Kul! Säkrare än pappershandel, men då får man vara riktigt långsiktig, och ha dåligt förtroende för dagens banker (vilket inte är orimligt). Köper man 100g där får man betala ca 8% mer än spotpriset ser det ut som, och man förlorar ca 4% mot spotpriset när man säljer.Men såklart, värdet är betydligt mer "fysiskt" än några papperscertifikat...

• B

@mao said in Dollarkursen....:

I sin pengabinge menar du, så man kan simma runt bland dem

Man vill ju åt lite av den där Joakim von Anka känslan....

@Skiddie said in Dollarkursen....:

Bra tips där! Nu ska jag bara slakta ungarnas spargris och panta burkarna i källaren så har jag snart ihop till en liten guldklimp iaf!

• Bobo

Jag känner spontant att pappret som jag köper som motsvarar en bit guld (som jag rent krasst inte vet att den finns på riktigt), inte känns lika attraktivt som att köra von Anka-style och ha fysiskt guld.Vad är oddsen att pappret är värt något om/när skiten slår i fläkten? Om det hänger på att företag eller stater finns kvar så spricker allt tycker jag om man snackar guld som säkerhet om ekonomin som vi känner den kollapsar...Jag har ungefär 30 gram 18k.Klarar mig ett tag iallafall...

• Bobo

Jag har även krypto som går bra.Tror dock att det är sämre än guld om skiten slår i fläkten på riktigt. Internet är ju en förutsättning och han som har ägg eller bröd kommer säkert hellre ta en bit guld än ett fragment av en bitcoin...

• mao

Jag känner spontant att pappret som jag köper som motsvarar en bit guld (som jag rent krasst inte vet att den finns på riktigt), inte känns lika attraktivt som att köra von Anka-style och ha fysiskt guld.Vad är oddsen att pappret är värt något om/när skiten slår i fläkten? Om det hänger på att företag eller stater finns kvar så spricker allt tycker jag om man snackar guld som säkerhet om ekonomin som vi känner den kollapsar...Jag har ungefär 30 gram 18k.Klarar mig ett tag iallafall...

Håller helt med - om det är att skydda sig mot den sortens kollaps så är fysiskt guld det enda rätta.Å andra sidan, när apokalypsen är här är sannolikt inte guld hårdvaluta, utan energi, vatten och mat 🙂Jag har en bekant som bunkrar cigaretter för att använda vid byteshandel vid en eventuell apokalyps. Själv kör jag några konserver i garderoben.Guld ser jag bara som en hedge inför en lågkonjunktur - och för min del i extremt liten omfattning...

• Sirengatto
                                    Sirengatto mod 🧐 fem last edited by

Själv sparar jag i Fermentaobligationer. Det får definitivt fyra av fem toasts. Kanonkul!

• Bjorn B0ett
                                      Bjorn B0ett Rune 0 last edited by

@Sirengatto said in Dollarkursen....:

Själv sparar jag i Fermentaobligationer. Det får definitivt fyra av fem toasts. Kanonkul!

Jag hedgear med klockor och tunnor med götterier från BT-kemi i Teckomatorp.

• B

Dagens killgissning från mig; Ungefär här kommer vi att ligga åt år framåt,+- 0.50;-.

• mao

@Brogin said in Dollarkursen....:

Dagens killgissning från mig; Ungefär här kommer vi att ligga åt år framåt,+- 0.50;-.

Känns ganska osäkert vad som kommer hända efter pandemin tycker jag. Påverkan på ekonomin kommer bli tydligare - väldigt svårt att förutse åt vilket håll, och till vems för- och nackdel.

• First post
                                            Last post

Medlem

Klockprat.se är Skandinaviens modernaste klockforum. Att vara en del av ett forum är roligare genom deltagande och engagemang.

Om du ännu inte har registrerat dig är det hög tid att gå med.

Logga in om du redan är registrerad användare.